Att förnya en butiksinteriör – Vad ska man göra för att förlänga inredningens livslängd i framtiden?

den 7 september 2015

Butiksinteriörer ser fräscha, moderna och inbjudande ut när de först invigs, men efter vad som kan kännas som en ganska kort tid börjar de se slitna och kanske till och med omoderna ut. Innan den punkten nås är det förmodligen dags för en makeover, men hur mycket bör göras och vilken avkastning kan man räkna med att få på den här ovälkomna investeringen?

Det första du bör fråga dig är om du är nöjd med dina kunder. Köper de saker på de prisnivåer du skulle vilja och blir de fler till antalet? Vilken befolkningsgrupp vänder du dig till och förändras den? Svara på de här frågorna så har du ringat in din målgrupp och då blir det lättare att bestämma hur din butik ska se ut efter renoveringen.

Svara på de här frågorna så har du ringat in din målgrupp och då blir det lättare att bestämma hur din butik ska se ut efter renoveringen.



Nästa viktiga uppgift är att utarbeta en uppdragsbeskrivning för butiksdesignen. Här finns det många saker att tänka på, men några av de viktigaste är förmodligen att välja en inredningsfirma om uppgiften ska skötas externt eller att kommunicera vad du vill uppnå till ditt interna team om ni hanterar inredningen själva.

Uppdragsbeskrivningar brukar oftast växa fram gradvis snarare än att bara komma som en order uppifrån, så var inställd på att samarbeta med ditt inredningsteam och vara flexibel i stället för att bara säga åt dem vad som behöver göras. Den här fasen kan ta lite tid och en av de viktiga frågor du måste ställa dig är hur mycket du är beredd att satsa på hela processen.

Läs hela artikeln

Planlösning och skyltning, tempo och stämning samt vägen till köp är alla lika viktiga för att hålla igång samtalet med din kund.

Den här texten lyfter fram några av de aspekter som är viktigast att tänka på när du utformar din butiksmiljö.

Nedladdning gratis whitepaper


Liknande artiklar

Vad kostar en upplevelse? – Upplevelser är den senaste hajpen inom detaljhandeln, men hur många butiker kan egentligen ärligt påstå att de erbjuder dem?
den 7 september 2015
Upplevelser är den senaste hajpen inom detaljhandeln, men hur många butiker kan egentligen ärligt påstå att de erbjuder dem?
Läs mer
En fråga om inflytande – Du har fått kunden att gå in i butiken, men vad händer härnäst?
den 7 september 2015
Och när du väl har fått kunden att gå in i butiken, hur påverkar du då vad som händer härnäst?
Läs mer
Att hitta rätt – Hur kan man hjälpa kunderna hitta i butiken?
den 7 september 2015
Hur kan man hjälpa kunderna hitta i butiken? Det finns många sätt att göra det.
Läs mer
Att ta hand om miljön – hur får du kunderna att gå in i din butik i stället för någon annanstans?
den 7 september 2015
Hur får du kunderna att gå in i din butik i stället för någon annanstans?
Läs mer